Audyt strony internetowej ZUS – Damian Sałkowski, Senuto

Proces informatyzacji ZUS-u trwał aż 13 lat i pochłonął ponad 3 miliardy złotych. W ramach wyzwania #WebAuditChallenge, stronę internetową tego urzędu sprawdził Damian Sałkowski, twórca Senuto – narzędzia do kompleksowego wsparcia działań SEO. Serwis został oceniony pod kątem dostępności i przyjazności dla wyszukiwarek internetowych. 

Celem strony internetowej ZUS jest dostarczanie wiedzy osobom ubezpieczonym. Informacje znajdujące się w serwisie powinny być łatwo dostępne dla każdego użytkownika i widoczne w wyszukiwarkach internetowych. 

Największe problemy strony ZUS

Przeprowadzona analiza wykazała, że twórcy serwisu internetowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie zwracają uwagi na zagadnienia związane z SEO. Występujące problemy to m.in.: 

  • Kluczowe funkcje strony nie działają bez aktywnej technologii Javascript
  • Trudna w odbiorze architektura serwisu
  • Wiele istotnych fraz, których nie można znaleźć na stronie ZUS 
  • Brak wskazania wyszukiwarkom alternatywnych wersji językowych podstron (hreflang)
  • Indeksowanie niepotrzebnych podstron (strata crawl budget) 
  • Wiele artykułów powielających ten sam temat (kanibalizacja fraz kluczowych)
  • Źle skonstruowana mapa strony 

Podczas przeprowadzania audytu, Damian Sałkowski przygotował m.in. wygenerowaną automatycznie (za pomocą autorskiego narzędzia) listę 820 tematów dla artykułów, które ZUS powinien posiadać w swojej witrynie. Dokument zawiera m.in. informacje o tytule, frazy, wykorzystany potencjał i odnośniki do konkurencyjnych artykułów. 

Zapoznaj się z kompletnym audytem

Damian Sałkowski analizę strony ZUS przeprowadził na żywo – podczas cyklicznego webinaru SEO Lunch. Dzięki temu, poza wnioskami można zobaczyć też proces przeprowadzania audytu SEO. 

Wnioski z analizy zostały spisane w szczegółowym raporcie, który jest dostępny do pobrania dla wszystkich subskrybentów newslettera Senuto.